fbpx

17 juni 2020

‘Het gevoel leeft heel sterk: we doen dit samen’

Wat maakt Kindergarden een Great Place To Work? Die vraag beantwoordt algemeen directeur Nicole Krabbenborg graag, zeker na de afgelopen coronamaanden waarin er een extra beroep gedaan werd op alle medewerkers. ‘We hebben van begin af aan zekerheid geboden. Dat heeft voor het gevoel gezorgd: we pakken dit samen op.’

Leeftijdsgroep: Algemeen

‘Het gevoel leeft heel sterk: we doen dit samen’

Om met de deur in huis te vallen… Waarom is Kindergarden een GPTW?

‘Ik denk dat we binnen Kindergarden in staat zijn om een goede balans te creëren. Om te beginnen hebben we vrijwel geen diversiteit in man/vrouw. We hebben wel heel veel vrouwen en een enorme diversiteit in generaties. Elke generatie staat anders in het leven en heeft andere behoeftes – en juist daar hebben we veel oog voor, zodat iedereen zich kan blijven ontwikkelen op de manier die past bij de levensfase waarin je zit.’

‘Ook zorgen we voor een fijne werkomgeving waarin alles gefaciliteerd wordt. Daardoor kan onze grootste groep, 90 procent is pedagogisch medewerker, zich ook echt richten op hun passie, op waarom zij hebben gekozen voor hun beroep: kinderen ontwikkelen. Je moet daarbij ook denken aan de huishoudelijk medewerker die je ontzorgt op de vestiging, de pedagogisch coach die je helpt bij je ontwikkeling en de vrijgestelde vestigingsmanager die aandacht voor je heeft. En kijk naar onze panden, een heel mooie, veilige omgeving met een doordachte inrichting. Bovendien is het hoofdkantoor zo georganiseerd dat we al onze vestigingen maximaal kunnen ondersteunen.’

Je kunt je bij Kindergarden blijven ontwikkelen op de manier die past bij jouw levensfase. En we zorgen voor een fijne werkomgeving
Nicole Krabbenborg

De afgelopen maanden waren…

‘Voor de kinderopvang lastig. Het was bij de meeste bedrijven: of je gaat dicht of je werkt vanuit huis. Wij wilden noodopvang kunnen bieden aan kinderen van wie de ouders in cruciale beroepen werkten en aan kwetsbare kinderen. En dan ga je medewerkers vragen om in zo’n onzekere tijd toch naar de vestiging te komen en te gaan werken. Wat we geprobeerd hebben is om vanaf dag één heel transparant te communiceren. Om alles uit te leggen, en vervolgens om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren, waarbij je alle veiligheids- en hygiënemaatregelen in acht neemt.’

‘Tijdens de coronacrisis heb ik wekelijks vlogs gemaakt. In het begin zelfs meerdere keren per week. Door open en veel te communiceren hebben we ervoor gezorgd dat collega’s zich veilig genoeg voelden om te werken. Dat heeft er mede voor gezorgd dat we alle kinderen die het nodig hadden fantastisch konden opvangen. Alle vestigingen op twee na waren geopend gedurende de hele periode, en een aantal ook ‘s avonds en in het weekend. De 80 medewerkers van het hoofdkantoor zijn zoveel mogelijk vanuit huis gaan werken. Voor een enkeling die dat lastig vond, was het kantoor toch open.’

‘Onze communicatie – wat wordt er van je verwacht, en wat is nodig – plus het samen prioriteiten stellen maken dat we goed door de crisis komen. Het zorgde ook, en daar ben ik heel trots op, voor een enorme betrokkenheid. Op het moment dat de vestigingen weer full swing open gingen, wilde iedereen werken.’

33 - KG BSO Houten _ little detail photography-33-lowres
36 - KG BSO Houten _ little detail photography-36-lowres
38 - KG kinderen en PM _ little detail photography-38-lowres

Hoe gaat het nu?

‘Er zijn op dit moment nog maar tien pedagogisch medewerkers die om gezondheidsredenen niet kunnen werken, en een aantal die al ver in hun zwangerschap zijn. Hartverwarmend is dat tijdens de gedeeltelijke openstelling medewerkers in contact zijn gebleven. Met kaarten, foto’s, video’s, als een kindje jarig was of iets speciaals had. Dat hebben ouders buitengewoon gewaardeerd. Doordat ze al die tijd contact hielden, was de stap voor de ouders om terug te komen heel klein.’

‘De voorbereidingen die de vestigingen troffen om weer helemaal open te gaan, waren groots. Ouders kregen per vestiging video’s hoe het er nu uitzag, hoe ze de kinderen konden brengen en ophalen. Ook alle voorzorgsmaatregelen maakten dat heel veel ouders vanaf de eerste dag hun kinderen weer brachten.’

‘Verder heeft elke afdeling van het hoofdkantoor veel video-werkoverleggen, zodat iedereen op de hoogte blijft van actuele ontwikkelingen. Je ziet mooie initiatieven ontstaan: de afdeling Finance startte met een bingo, anderen organiseerden een quiz of vrijmibo. Toen alle vestigingen volledig open gingen, ontving iedere medewerker een cadeautje, om ze te bedanken en om ze heel veel plezier te wensen bij het starten. Op het hoofdkantoor kreeg iedereen een fles bubbels. Vervolgens hebben we via Zoom een geweldige vrijmibo gehouden.’

We gaan voor baanbehoud, omdat we vertrouwen hebben in de toekomst
Nicole Krabbenborg

Hoe kijk je naar de toekomst?

‘Met vertrouwen, en uiteraard gaan er zeker een aantal zaken veranderen. In onze eerste communicatie heb ik gezegd: het is heel spannend, we weten niet waar het naartoe gaat. Er gebeurt van alles om ons heen, omzetten vallen weg, je ziet dat bedrijven de deur moeten sluiten. Kijk naar de horeca, naar de reisbranche. En we voegden daar meteen aan toe: mede dankzij de steun van de overheid voor alle ouders gaan wij voor honderd procent baanbehoud. Dat kan onder deze omstandigheden ook betekenen dat we iets anders van je vragen. Bijvoorbeeld om naar een andere vestiging te gaan of op het hoofdkantoor andere werkzaamheden op te pakken.’

‘Elke maand vertelden we dat we alle contracten hadden verlengd. Ook voor onbepaalde tijd. Zo bieden we zoveel mogelijk zekerheid. We gaan mindere resultaten halen dit jaar, maar we gaan voor baanbehoud, omdat we vertrouwen hebben in de toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat dat voor het gevoel heeft gezorgd: we gaan dit met elkaar doen, we pakken dit samen op.’