fbpx

16 december 2020

Lockdown? Zo ga je bruisend de Kerst in

O, nee… Niet weer iedereen de hele dag thuis! Dat was misschien een van je eerste gedachten toen de premier opnieuw de lockdown afkondigde. Hoe moet je alles in hemelsnaam fixen? Jij thuis, je man of vrouw thuis, maar vooral de kinderen die niet naar school of naar de opvang kunnen…

Leeftijdsgroep: Algemeen

Lockdown? Zo ga je bruisend de Kerst in

Hoe laten we tegenslagen van ons afglijden en herpakken we ons? Vitaliteitscoach Marleen du Clou (verbonden aan onze Kindergarden academie) houdt zich dagelijks bezig met veerkracht, weerbaarheid en vitaliteit. Zij geeft een paar tips om grip te krijgen op de situatie en het gezellig te houden.

Weer een lockdown…

Marleen: ‘Het allerbelangrijkste is te erkennen dat deze nieuwe lockdown echt balen is. Deze tijd vraagt veel van ons incasseringsvermogen. Ga niet meteen in de regel/actiestand, maar laat eerst je pity party toe. Bel een vriendin of vriend, je moeder of je vader: lucht je hart, huil uit en kom weer tot jezelf.’

21 - KG BSO Houten _ little detail photography-21-lowres
36 - KG kinderen en PM _ little detail photography-36-lowres
40 - KG BSO Houten _ little detail photography-40-lowres

‘Vrouwen hebben over het algemeen een sterk ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor ze geneigd zijn alles naar zich toe trekken en daarbij ook streven naar de allerbeste oplossing. Zo vlak voor Kerst betekent dat bijvoorbeeld een superclean huis dat natuurlijk fantastisch versierd is, met de beste cadeaus voor iedereen en vanzelfsprekend een bewerkelijk zoveel-gangen-kerstdiner waarin je jezelf weer gaat overtreffen, ook al zijn het aantal monden minder dan afgelopen jaar. Herken je dit?’

Wat te doen?

‘Ook voor mannen geldt: leg de lat wat minder hoog. Niet alles hoeft een 10+ te zijn, zeker nu niet. Je gezin en omgeving genieten meer van je als je nog wat energie over hebt. Ik hanteer de 80/20 regel: ga voor 80 procent van de kwaliteit die je wil leveren en de energie die je ergens in stopt. Topsporters mogen tijdens een training ook niet pieken, en we zijn nu met z’n allen aan het topsporten.’

‘Ga voor regels en rituelen. Die zorgen voor structuur en werken verbindend. Het scheelt je ergernis en mopperen. Maak een familieplan voor de kerstperiode. Betrek iedereen daarin en bespreek wat ieders wensen zijn en wat je van elkaar verwacht. Maak vervolgens goeie afspraken. Vraag de kinderen bijvoorbeeld tekeningen te maken en stop die in een wensenpot. Elke dag trek je er twee uit.’

Feit: als je de afspraak met jezelf hebt om ’s avonds drie positieve dingen te benoemen, gaat je brein de volgende dag vanzelf op zoek naar dit soort momenten.
Marleen du Clou

Hoe blijf je vrolijk, optimistisch en energiek?

‘Blijf in beweging, ga naar buiten, denk in mogelijkheden: vrijwel alle sportscholen hebben online groepslessen en work outs. Zoek filmpjes op YouTube, of volg een online yogales. En voor de mannen wie het aangaat: kom uit je cave! Draag samen de verantwoordelijkheid en blijf elkaar complimenten geven. Kijk aan het einde van elke dag – met elkaar of alleen – terug op de positieve momenten. Waar heb je om gelachen, waar ben je trots op, waar ben je dankbaar voor? Feit is: als je de afspraak met jezelf hebt om ’s avonds drie positieve dingen te benoemen, gaat je brein de volgende dag vanzelf op zoek naar dit soort momenten. Ook leuk om dit samen met je kinderen te doen voordat ze gaan slapen: wat vond je vandaag het allerleukst?’

En als laatste: sta eens bewust stil bij jouw energiegevers en -vreters. Ben je een bruistablet of een zuigtablet? Bedenk waar je meer of minder van wilt, maak keuzes en stem die af met je huisgenoten. Kortom: ken je eigen behoeftes en spreek ze uit. En kijk af en toe door de ogen van je kind, leer van zijn of haar speelsheid en fantasie, je zult er echt vrolijker van worden!’