fbpx

18 september 2020

Je baby laten kiezen

“Een kind dat de kans krijgt zelfstandig en in zijn eigen tempo te leren en onderzoeken, leert beter staan, zitten, spreken en denken.” Binnen Kindergarden werken we graag met deze gedachte van Emmi Pikler (kinderarts en pedagage) . Maar hoe zie je dat terug op bijvoorbeeld de babygroepen? 

Leeftijdsgroep: Baby

Je baby laten kiezen

Een aantal voorbeelden
Een pedagogisch medewerker die respect, geduld en aandacht heeft voor de keuzes die een baby maakt, geeft de baby een gevoel van veiligheid en zelfstandigheid. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik een aantal voorbeelden uit de praktijk vertellen. Een baby ontwikkelt zich in zijn motoriek beter als zij zich immers vrij kunnen bewegen.

Loiza aan zet
Op één van de foto’s zie je baby Loiza op de speelmat liggen. Ik heb  verschillende materialen om haar heen gelegd die ze kan zien en pakken. Op deze manier maak ik niet de keuze voor haar, maar maakt zij de keuze vanuit haar interesse. Aan haar houding en haar blik zie je dat ze gekozen heeft voor de Pikler bal. Goede keuze Loiza!

 

jessie loiza pikler
20 - KG kinderen en PM _ little detail photography-20-lowres
jessie loiza pikler 2

De speelmat
Ik licht de speelmat graag toe omdat dit soort stevige matten uitdagen tot bewegen en een baby niet beperkt zal worden in zijn  bewegingen. In een box draaien de kinderen zich vaak vast en zijn ze meer beperkt. Ze gaan dan vaak huilen uit frustratie omdat ze niet meer verder komen. Op de groepen gebruiken we de box alleen voor de allerkleinsten die nog niet alle kanten op draaien. Voor hen biedt een box juist extra geborgenheid en veiligheid. De speelmat heeft overigens ook een sociaal aspect, want dit is de plek waar de kinderen elkaar ontmoeten. We zien dan vaak blije en tevreden baby’s die ieder op hun eigen wijze zich gedragen op de speelmat.  

Het eetmoment
Ook tijdens het eten is het belangrijk dat baby’s zich betrokken voelen. Zoals je op de foto kunt zien zit baby Loiza bij mijn collega op schoot. Op schoot voeden zorgt bij de allerkleinsten voor het opbouwen van een vertrouwensband. Wij kunnen ons aanpassen aan de bewegingen van het kindeen wipper of een stoeltje kan dit niet. Daarnaast kunnen we goed contact maken met het kind en zorgt de fysieke nabijheid voor een extra boost voor de baby. Ze zijn na het voeden op deze manier vaak erg tevreden. 

De Pikler methode
Baby’s die in een leeftijdsfase zitten dat ze alles zelf willen doen, weigeren vaak hulp. Het mondje blijft dicht en ze schudden nee. Zelf kunnen ze het ook nog niet helemaal dus dan belandt het eten overal behalve in de mond. Daarom passen we hier ook de Pikler methode toeTijdens het eten geef ik daarom regelmatig de kinderen ook zelf een (leeg) bakje en lepelHet is verbazingwekkend hoe goed dit werkt. Het kind voelt zich namelijk gezien en kan tegelijk oefenen met de lepel. Een win-win situatie dus! 

Geschreven door Jessie Duikersloot
Even voorstellen, ik ben Jessie en ik werk met veel plezier bij Kindergarden, vestiging de Middenweg als pedagogisch expert. Ik help collega’s en kinderen de pedagogische kwaliteit op elke groep te behouden en te ontwikkelen. Mijn kennis, ervaring en enthousiasme wil ik graag met iedereen delen en daarom schrijf  ik deze blogs.