fbpx

04 januari 2021

4 januari… En nu?

Januari is lang, maar vooral nu kan deze maand als een zwart gat voelen. Hoe verzamel je positieve energie om dit jaar vrolijk te beginnen? En dan zonder uitzicht op leuke weekendjes weg, een wintersportvakantie of dat je de kinderen weer naar de opvang of school brengt?

Leeftijdsgroep: Algemeen

4 januari... En nu?

Vitaliteitscoach Marleen du Clou houdt zich dagelijks bezig met veerkracht, weerbaarheid en vitaliteit. Zij geeft een tips om deze donkere maand door te komen en het leuk met elkaar te houden.

Hoe moeten we verder?

‘Opeens is-ie er, de eerste werkdag van het nieuwe jaar. Voor vrijwel iedereen zwaarder dan andere jaren. Daar gaan we weer… achter de pc. Met de kinderen thuis die zich aan moeten passen aan het werkritme van hun ouders. Dit vraagt veel van ons. Zowel je incasseringsvermogen als flexibiliteit blijven uitgedaagd. Misschien kun je deze tijd gebruiken als nuttige training voor je veerkracht.’

Hoezo veerkracht?

‘Veerkracht gaat over je vermogen om met al het onbeheersbare in je leven om te gaan. Dat je het gevoel van onzekerheid, je negatieve, angstige gedachten niet de overhand laat nemen, maar dat je meebeweegt en je aanpast aan uitdagende en misschien zelfs stressvolle situaties. Veerkracht is een proces dat je continu moet trainen. Het is geen status quo. Uitgerekend deze tijd maakt het mogelijk om hieraan te werken. Gelukkig hebben we verschillende hulpbronnen. Wat het beste werkt, verschilt per persoon.’

16 - KG kinderen en PM _ little detail photography-16-lowres
26 - KG BSO Houten _ little detail photography-26-lowres
51 - KG kinderen en PM _ little detail photography-51-lowres

Wat zijn die hulpbronnen?

‘Dat zijn er best veel. Natuurlijk weten we allemaal dat we vitaal blijven door dagelijks goed te bewegen, gezond te eten en voldoende te slapen. Maar wat eigenlijk veel belangrijker is om scherp te blijven op jouw voornemens en mogelijke saboteurs: hoe motiveer ik mezelf elke dag opnieuw om te starten met mijn goede plan en dit ook vol te houden? Daarvoor heb ik een paar tips.’

  • Tip 1…

Laten we beginnen om een denkbeeldige foto te maken van je huidige situatie. Neem de tijd om stil te staan hoe jij deze tijd ervaart. Schrijf, teken, maak een mood-board of spreek het hardop uit: wat betekent de huidige tijd voor jou? Waar heb je last van? Waar ben je tevreden over? Wat gaat er goed? Wat vind je vervelend? Of ronduit irritant? Wat is niet acceptabel? Kortom: wat zijn jouw energiegevers en -vreters? Dat is stap 1.

Stap 2: maak een denkbeeldige foto van jouw gewenste situatie in deze huidige omstandigheden. De externe omstandigheden zoals verplicht thuiswerken, dichte kinderopvang en andere lockdown-maatregelen zijn nu eenmaal een feit en moeten we accepteren. Die moet je dus ook op de foto meenemen.

Stap 3: kijk naar het verschil tussen deze denkbeeldige foto’s en sta bewust stil bij wat jij kunt aanpassen om het draaglijker te maken. Betrek je partner en ook je kinderen hierbij. Brainstorm met elkaar hoe je alles het beste voor iedereen kunt organiseren. Zorg voor een rustig gesprek zonder heftige emoties, houd het gesprek opbouwend en laat ruimte voor ieders ideeën en wensen. Maak een familieplan met duidelijke afspraken.’

  • Tip 2…

‘Zie deze tijd als een ultiem moment om samen te leren. Bedenk dat je juist in deze periode waarin niets vanzelfsprekend is, je een uitgelezen kans hebt om jouw kind (hoe klein ook) iets te leren over het omgaan met lastige situaties. Wij weten dat kinderen vooral leren door te kopiëren. Bespreek met je partner welk voorbeeld jullie willen geven. Wat voor ouder wil je graag zijn? Een slachtoffer? Nee natuurlijk niet! Je wil toch laten zien dat je met rust, zorgzaamheid, vertrouwen en de nodige inspanningen heel veel aankunt. Dat je nog steeds in staat bent om het fijn en plezierig te hebben met elkaar? Dat je kunt genieten van kleine dingen, plezier kunt maken en dat je respectvol met elkaar om blijft gaan?’

  •  Tip 3…

‘Creëer lege ruimte in je agenda. Prop je hele dag niet vol met alle to do’s. Is niet goed voor de onderlinge band en vooral niet goed voor jouw productiviteit. Dit heeft alles met je brein te maken. Korte uitleg, we hebben drie breintypes: het reflexbrein, het reflecterende brein en het archiverende brein. Het reflexbrein is snel en primitief, het reageert primair op prikkels. Het reflecterende brein is uniek menselijk. Het stelt ons in staat om na te denken. Het archiverende brein ordent en slaat  informatie op, zodat alles voor ons reflecterende brein beschikbaar is. Dit brein kan helaas maar met één ding tegelijk bezig zijn. Versnipper je je aandacht door bijvoorbeeld een mail te versturen terwijl jouw kind je iets vraagt, dan levert dit een grote kans op fouten op, en chagrijn naar je kind.’

‘Belangrijk: het reflecterende brein heeft voldoende rustpauzes nodig om het archiverende brein aan het werk te zetten. Herken je het ook dat je tijdens een wandeling, onder de douche of gewoon door niks te doen vaak een verrassend inzicht krijgt of leuke ideeën? De boodschap is: zorg voor ‘verloren tijd’. Ga eens lummelen, met je kind spelen en creëer lege ruimtes om het ordende brein zijn werk te laten doen. Van Kamala Harris is bijvoorbeeld bekend dat ze zich na een lange dag het liefst ontspant met een kop thee in bad, terwijl ze recepten leest. Gaat ze vervolgens koken, dan geeft haar dat het prettige gevoel grip op haar leven te hebben.’

En als je niet Kamala Harris heet?

‘Probeer tijdens een thuiswerkdag elke 1,5 uur een kwartier te stoppen om je met de kinderen bezig te houden, brandjes te blussen, met je partner een kop thee te drinken. Wacht dus niet tot de avond. En belangrijk voor echte aandacht: leg je mobiel even weg en loop weg van je pc. Als laatste: je kunt grossieren in gelukshormonen door vaak te knuffelen met je kinderen, door gek te doen, te lachen en de leuke momenten te koesteren.’

 

P.S. Leestip: Een nieuw begin, kompas voor een andere manier van werken en leven tijdens en na corona, door Tony Crabbe.