fbpx

15 december 2020

Voorkom thuis-stress in Corona crisis

Gedwongen thuiszitten door het coronavirus kan flink stressvol zijn voor jou als ouder en het hele gezin. Hoe voorkom je dat spanningen te hoog oplopen en escaleren in ruzies?

Leeftijdsgroep: Algemeen

Voorkom thuis-stress in Corona crisis

Hoe bewaar je als ouder de harmonie in huis?

Hierbij een aantal praktische handvatten voor thuis van Ellen Geurts (Augeo Foundation):

1. Structuur en routine: eerste hulp om stress te voorkomen
Zorg voor een weekplanning en dagelijkse routine. Structuur en ritme maken je dag voorspelbaar en vergroten het gevoel van veiligheid voor alle gezinsleden. Zoek op ‘dagplanning’ en ‘corona’ op het internet en je krijgt een rijke lijst met voorbeelden van schema’s waar je een plan uit kan samenstellen

2. Regelmatig bewegen
Ritme gaat niet alleen over dagelijkse structuur. Ook met regelmaat bewegen is belangrijk om met stress om te gaan. Bewegen helpt je kalm te worden en te blijven. Ga dus (alleen of met het gezin) wandelen, fietsen of hardlopen. Bedenk activiteiten die je samen met de kinderen kunt ondernemen. Ook kun je beter verspreid over de dag kleine oefeningen doen dan één keer per dag een lange work-out

3. Aandacht in het hier en nu
Mindfullness, het met aandacht in het hier en nu zijn, helpt je omgaan met gevoelens van stress en met beide benen op de grond te staan. Een bekende oefening is bijvoorbeeld rustig te gaan zitten, voeten stevig op de grond en achtereenvolgens 5 dingen te benoemen die je hoort (zoals de wasmachine die draait, het filmpje dat de kinderen kijken, een vogel de fluit) en 5 dingen die je ziet (zoals de kat die zich wast, en 5 dingen die je voelt. Focus je op de afzonderlijke dingen, zonder daar iets van te vinden. Dat helpt in het ‘hier-en-nu’ te komen en bij jezelf te blijven

boek lezen kindergarden
40 - KG BSO Houten _ little detail photography-40-lowres
sporten op de bso

4. Time-out: even uit de situatie
Neem een ‘time-out’ en trek je even terug uit de situatie. Onder de huidige omstandigheden kan dat best lastig zijn: je zit als gezin voor langere tijd dicht op elkaar. Maak daarom met elkaar afspraken hoe je kunt aangeven dat je even met rust gelaten wilt worden. Spreek bijvoorbeeld een teken met elkaar af (als je de capuchon van je hoodie of je koptelefoon op hebt) of creëer een rustplek in huis aan waar je niet gestoord mag worden

5. Toch sociale nabijheid ondanks fysieke afstand
Sociale steun speelt een belangrijke rol in het goed blijven functioneren in stressvolle omstandigheden. Zoek daarom andere manieren om contact te houden met je sociale netwerk. Bijvoorbeeld via Skype of Zoom

6. Een vertrouwenspersoon
Zorg dat je met iemand kunt praten over je zorgen, angsten en frustraties. Zodat je een uitlaatklep hebt. Je kunt je kinderen wel vertellen hoe jij je voelt, maar voorkom dat je jouw stress op hen overbrengt. Trek zeker op tijd aan de bel als je het gevoel hebt dat je stress te hoog oploopt. Bel of facetime een bekende en schroom niet om hulp te vragen

Stay healthy! Houd in deze tijd ook je eigen brein gezond! Wanneer jij in balans bent zullen je kinderen ook meer in evenwicht zijn.

Van onze collega’s uit de VS ontvingen we deze “kalender” met “acties tot geluk”

coping calander

Download je eigen coping-calander